segunda-feira, 10 de março de 2008

Deolinda da Conceição (1914-1957)

Deolinda da Conceição.
(Fotografia: http://www.arscives.com/Deolinda/Default.htm )


«Deolinda da Conceição’s stories are exemplary tales, which invite us to ponder on the pitfalls of material ambition, even if such aspirations are relatively modest, such as in a little girl’s desire for a pretty pair of shoes or a young woman’s desire for a jade ring, and to reflect on the determinants of pride and prejudice, such as in the shame felt by a young Eurasian boy at his Chinese mother’s behaviour, in a still stratified colonial society. Deolinda’s world is often a bleak one, characterized by the masculine pursuit of war, unremitting oppression and social inequalities. Only occasionally is there a glimmer of human solidarity, such as when a group of invading Japanese soldiers protect a new-born child, or a colonial policeman shows a group of destitute refugees to a bread queue, or a model, who has her career cut short by an accident, turns to adopting orphaned children. Altruism and a happier ending seem possible when her characters follow the path of resignation and abstinence, or when they somehow relinquish the role by which they are defined socially.» David Brookshaw in «Introduction to Deolinda da Conceição».

«Deolinda deixa-nos a mulher mergulhada num clima de saturação e crise de melancolia onde os sentimentos de solidão, fragilidade e impotência em relação ao poder instituído a conduzem a uma aparente ruína simbólica da qual a maior parte das suas personagens são capazes de sair de forma reforçada. Esta maneira de abordar o problema, fazendo pequenas, mas seguras roturas no mundo masculino, tornam-na a primeira dissidente». Inácia Morais na introdução ao livro de Deolinda Conceição Cheong-Sam - A Cabaia (5ª edição)

E, no Tai Chung Pou, sobre «A Autora de "A Cabaia"».

Hoje, às 18:30, na galeria da Livraria Portuguesa: «Uma mulher macaense: Deolinda da Conceição», uma viagem pela vida e obra da primeira escritora e jornalista de Macau.

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